Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusionscenter

Målgruppe og organisering

Pr.1.8.2014 oprettede Kalundborg kommune tre inklusionscentre. Centrene blev placeret på tre af kommunens folkeskoler – Hvidebækskolen, Rynkevangskolen og Gørlev skole.

Inklusionscentrene er et specialtilbud for elever med vanskeligheder knyttet til ADHD, ASF, relationsforstyrrelser, sociale- og adfærdsmæssige problematikker, generelle indlæringsvanskeligheder m.m.

Målgruppen for skolerne med inklusionscentre er de elever, der har brug for et specialtilbud i tilknytning til almenmiljøet. Eleverne vurderes ikke til at have gavn af et undervisningstilbud i almenskolen, men støttebehovet er ikke af et sådant omfang, at en specialskole er den rigtige løsning.

Pr. 1.8.2017 blev der oprettet et 10.kl. tilbud i inklusionscenteret på Gørlev skole. Elever fra de andre inklusionscentre kan vælge at tage 10.kl. her, uden en visitationsprocess.

I skoleåret 23-24 er der pr. 1.8.2023 indskrevet 50 elever i inklusionscenteret.

 

Visitering til inklusionscenteret på Gørlev skole

Inklusionscenteret er for elever, der har behov for en særlig grad af hensyntagen, der ikke kan imødekommes i almenskolen.

For at eleven kan blive visiteret til inklusionscenteret, skal eleven have et særligt behov for støtte og/eller specialpædagogisk tilgang. Det er skolelederen fra elevens skole, der i samråd med PPR og/eller sagsbehandler indstiller eleven, ud fra en individuel pædagogisk vurdering. Dette foregår i tæt samarbejde med forældre og andre omkring eleven. Eleven indstilles til det fællesvisitationsudvalg i Kalundborg kommune, der derefter træffer beslutning om kommende skoleplacering.

Når eleven er visiteret til inklusionscenteret aftales opstart og besøg på skolen.

Det er muligt at indhente yderligere information om inklusionscenteret:

Betina Seierø Christensen, Viceskoleleder på tlf. 20875340.

 

Klassedannelse

Så vidt det er muligt dannes klasserne ud fra overordnede kriterier: fagligt standpunkt, alder, social og personlig udvikling og elevrelationer.

Hver klasse bliver dannet så der skabes de bedste forudsætninger for læring. Klasserne vil som oftest spænde over flere klassetrin.

Der er en primærpædagog på klassen der er tilstede i alle lektioner. Der er lærerskift i forhold til fagdækning.

Klasserne i inklusionscenteret benævnes som X-klasserne.

 

Målsætning

Vores mål er, med udgangspunkt i den enkelte elev, at skabe et miljø hvor ro, struktur og forudsigelighed, giver grobund for læring, samt personlig og social udvikling for den enkelte elev. Eleverne får således mulighed for at lære så meget, som de kan og blive rustet til at være livsduelige og aktive deltagere i samfundet.

 

Værdigrundlag

Inklusionscenteret er opbygget efter kommunens grundlag om ”den gode inklusion”, ”stærke børnefællesskaber” og et ressourcefokuseret børnesyn”.

Enhver elev skal opleve at være i et miljø, der er mest fremmende for elevens udvikling. Det er medvirkende til at give eleven de bedste betingelser for at være en del af et meningsfuldt fællesskab.

Kommunen opererer ud fra 3 fokuspunkter, der skal skabe grundstammen til den gode inklusion.

Tilstedeværelse: Er et udtryk for skolens rummelighed og elevens deltagelse i den almene undervisning og skolens fritidsliv.

Deltagelse: Er når eleverne oplever sig som værdifulde og deltager aktivt i fællesskabet.

 Læring: Forstås ved at elever tilbydes den undervisning, som de har behov for, samt udnytter deres læringspotentiale optimalt i såvel undervisning som fritidsliv.

 

Undervisning

I inklusionscenteret lægges der vægt på, gennem et struktureret miljø, at skabe en forudsigelig hverdag med klare regler og rammer, som skal skabe et trygt miljø hvor børnene kan lide at komme i skole.

Der lægges vægt på elevernes faglige udvikling og fokus på at skabe progression i det faglige niveau. Vi er opmærksomme på, at eleverne kan have en historik fra tidligere skoleforløb med sig, der har bevirket at de har mistet motivationen og troen på egne evner. Dette kan have skabt faglige huller.

Vi undervisningsdifferentierer for at sikre, at den enkelte elev får indhentet manglende fagligt stof og fremadrettet får en undervisning, der er tilpasset den enkelte elev. Vi er derfor meget opmærksomme på at variere både metode, struktur, indhold og læringsstil, så eleven støttes i at bevare fokus. Der anvendes i undervisningen hjælpemidler som time-timer, tablets, computere, visuel struktur, skemaer m.m. i den udstrækning det er hjælpsomt for den enkelte.

Eleverne i inklusionscenteret undervises i samtlige fag (tysk er dog et tilvalgsfag) og deltager i diverse nationale test etc. på lige fod med almenskolen. Målet er at styrke og forbedre elevens faglige niveau og få udnyttet elevens faglige potentiale optimalt således at eleven kan gennemføre folkeskolens afgangsprøve (FP9 og FP10) i fagene. Der tages en individuel vurdering  hvorvidt en elev skal op til prøve i alle fag.

I det omfang den enkelte elev kan deltage i undervisningen i almenskolen, opstartes dette i tæt samarbejde mellem elev og personaler. Succeskriteriet for deltagelsen vil variere alt efter, om det er med fagligt eller socialt fokus det igangsættes.

Hvis der er potentiale for fuld tilbagevenden til almenskolen, arbejdes der målrettet med dette.

X-klasserne deltager på anderledes dage sammen med almenskolen, såsom emneuge, trivselsdage etc. Ligeledes afholdes frikvarterer sammen med resten af skolen. Det er altid en kendt voksen der er gårdvagt. Når der er træf (hvor hele skolen samles 1 gang om måneden) deltager eleverne som udgangspunkt. I de tilfælde hvor det er svært for eleven, laves individuelle aftaler.

Indskolingseleverne deltager i morgenmotion med almenskolen.

 

Pædagogisk tilgang

I inklusionscenteret er specialpædagogik en del af den helhedsorienterede indsats, som er med til at skabe udvikling og trivsel. Vi tilrettelægger hverdagen ud fra den holdning, at eleven skal mødes med respekt og ses som et handlekraftigt individ, som rummer nøglen til sin egen videreudvikling. Lærere og pædagoger har til opgave at skabe rammerne for at dette kan ske.

Vi tilrettelægger arbejdet ud fra følgende pædagogiske overvejelser og værktøjer:

  • Tydelig struktur og forudsigelighed
  • Visuel og verbal støtte
  • Individuelle samtaler
  • Tæt skole-hjem samarbejde
  • Træning af sociale kompetencer
  • Mulighed for at komme på et ART kursus (adfærds/vredes håndtering)

 

Skole-hjem samarbejde

Vi vægter et tæt forældresamarbejde højt, så der i fællesskab kan skabes de bedste betingelser for udvikling og trivsel.

Alle X-klasser har en klassetlf. hvorigennem den daglige kontakt foregår. Beskeder til tlf. sendt om morgenen kan forventes besvaret i løbet af formiddagen.

Anden kommunikation foregår via AULA. Det kan være:

  • Ikke akutte beskeder mellem medarbejder/forældre
  • Ugeskema
  • Opslagstavlen
  • ”sedler”, (ugebreve, nyhedsbreve, invitationer m.v.)
  • Tilmelding til arrangementer, møder
  • Elevplaner

Hvis der er udfordringer ved brugen af AULA er vi gerne behjælpelige.

For at øge jeres barns sociale og faglige progression er det vigtigt, at I som forældre dagligt holder jer orienteret på AULA, samt deltager til forældremøder etc.

Årsplaner vil kunne følges på Meebook.

Hvis der opstår tvivl, undren eller misforståelser undervejs i skoleforløbet, er det vigtigt, at I kontakter skolen for at få det afklaret (og ikke lufte frustration eller lign. foran jeres barn). På denne måde er det tydeligt for barnet, at vi står sammen om at skabe de bedste rammer for deres skoleliv.

 

Overbygning – UU-vejleder, praktik, 9. og 10. klasses prøver, bevis

UU-vejleder:

Gørlev skoles UU-vejleder kender til inklusionscenterets målgruppe. I 8.kl. skal eleverne vurderes i forhold til deres uddannelsesparathed. I denne vurdering indgår karaktergennemsnittet i dansk og matematik.

Tillige hermed skal eleverne vurderes på deres personlige og sociale kompetencer. Såfremt de ikke er uddannelsesparate vil UU-vejlederen individuelt støtte og vejlede den enkelte, så eleven kan målrette indsatsen på at blive parate til uddannelse. På baggrund heraf bliver der lavet en uddannelsesplan. Der følges løbende op på denne plan.

Uddannelse og job- vejledning:

Eleverne vil deltage i forløb målrettet  fremtiden efter afsluttet folkeskole.

Vejledning v. UU- vejleder

Uddannelsesguiden

Brobygning

Praktik

UU-vejleder på Gørlev skole:

Stine Brændholt, tlf. 51439869

 

 

Prøver efter 9. og 10.kl.

Undervisningen er tilrettelagt som i almenskolen og følger UVM retningslinjer i forhold til fag og timetal. Alle elever i inklusionscenteret har mulighed for at gå til afgangsprøve. Det vil være muligt at blive fritaget i enkelte fag, hvis det vurderes bedst for eleven. Fritagelse kan kun ske i et samarbejde mellem hjem og skole.

Der arbejdes målrettet på at gøre eleverne så dygtige som muligt og at motivere dem til at kunne tage 9. eller 10.klasses afgangsprøve.

Eleverne i inklusionscenteret holder ikke læseferie som i almenskolen, afdelingsleder laver i samarbejde med elev og personale en plan for den enkelte. Dette for at skabe de bedste forudsætninger for at lykkes til prøverne.

 

Hjælpemidler

Eleverne har mulighed for at anvende hjælpemidler til prøverne i forhold til deres vanskeligheder. Det er en individuel vurdering som afgør hvilke hjælpemidler. Ligeledes er der mulighed for forlænget prøvetid i de skriftlige fag.

 

Transport

Beslutningen om en elev kan bevilges taxa til og fra inklusionscenteret, vil pr.1.8.2020, for nyvisiterede elever, overgå til det fællesvisitationsudvalg. Denne afgørelse vil blive indskrevet i afgørelsen om skoleplacering.

 

Medicin

Hvis dit barn får medicin skal skolen orienteres skriftligt. Hvis medicinen skal indtages i skoletiden, skal den afleveres i original emballage med navn og dosering på. Medicinen afleveres til personalet og opbevares aflåst.

 

Ferieplan

Inklusionscenteret på Gørlev skole følger Kalundborg kommunes ferieplan for folkeskolen.

 

SFO/Klub

Man har på lige vilkår med andre forældre mulighed for at indmelde sit barn i SFO/Klub. Der er i indskolingen i inklusionscenteret ansat en pædagog, der også har timer i SFO.

 

Elevers sygdom og fravær

Ved planlagt fravær eller sygdom skal skolen orienteres. Melding kan ske på klassens tlf. Ønskes der frihed af længere varighed, skal skolens ledelse godkende fraværet.